סיב אופטי – מהירות האור זה מספיק מהיר בשבילך?

הרבה דובר על אינטרנט במהירות האור וזאת באמת דרך טובה לשווק את האינטרנט החדש המבוסס על סיבים אופטיים אבל האם הוא מתאים לכל אחד?

הנה כל מה שכדאי לך לדעת על אינטרנט סיבים לפני שאתה מחליט על החבילה המתאימה ביותר עבורך.

מה זה סיב אופטי?

סיב אופטי הוא סיב מחומר שקוף (בדרך כלל זכוכית) המאפשר העברת אור מקצהו האחד לאחר.

הרעיון להשתמש בסיבי זכוכית במקום כבלי נחושת נהגה כבר בשנת 1966 ע"י החוקר הסיני צ'ארלס קאו (Charles Kao), שניסה למצוא פתרון לשחיקה ממנה סובל האות החשמלי ככל שהמרחק אליו הוא צריך להגיע גדל.

ב-1970 יוצר הסיב האופטי הראשון על ידי מספר חוקרים בחברת הזכוכית האמריקאית קורנינג.

איך נראה הסיב האופטי וממה הוא מורכב?

הסיב מורכב מליבה (core) ומעטפת (cladding) ששתיהן שקופות. קרני האור נשלחות וכלואות בתוך הסיב ונעות לאורכו אפילו בפניות או בפיתולים.

המעטפת מצופה בשכבת פלסטיק דקה)  שנקראת jacket , כן כן..), שמטרתה להגן על הסיב מפני שריטות ומכות. מכיוון שהסיב עצמו הוא רגיש ועדין, עוטפים את כל אלה בשכבה נוספת שתפקידה הוא לשמור ולהגן על שלמות הסיב מפני כיפופים מיותרים או שברים.

שימוש בסיבים אופטיים לאינטרנט לעומת כבלי הנחושת DSL  - מה ההבדל?

ישנם שלושה הבדלים עיקריים בין השניים:

  • אופן שליחת המסרים – הסיב האופטי מתקשר באמצעות גלי אור, ואילו כבל הנחושת עובד על זרם חשמלי.

  • איכות המסר לאורך זמן – האור אינו מאבד מאיכותו או מהירותו גם כשמדובר במרחקים גדולים. לעומת זאת, הזרם החשמלי לא יהיה אפקטיבי בשימוש לטווחי מרחק גדולים כיוון שהוא יאבד מהירות מהר יחסית.

מה זה אומר שחיקה באיכות האות?

המונח נקרא באנגלית Attenuation.בעברית תרגמו אותו למילה "הדללה" או "ניחות". מה שזה בעצם אומר זה שהאות מאבד מהירות ואיכות ככל שהזמן או המרחק גדלים. כלומר בכבל נחושת רגיל – ככל שהכבל ארוך יותר כך עוצמת ואיכות המסר פוחתת. וככל שהבית שלך רחוק יותר מארון התקשורת כך יהיו לך יותר בעיות במהירות ובאיכות האינטרנט.

בסיב אופטי אין את הבעיה הזאת כמעט, כי אחוז ההדללה גם למרחקים ארוכים הוא כמעט אפסי. זה אומר שהמסר לא מאבד מהאיכות או מהמהירות שלו גם כשהוא נשלח לטווחי מרחק גדולים.

  • רוחב פס –רוחב הפס בסיב האופטי הוא גדול יותר מרוחב הפס בכבלי הנחושת, מה שמאפשר העברת כמות רבה של מידע תוך שימוש במינימום אנרגיה.

מה זה רוחב פס?

רוחב פס – זה כמות האנרגיה הנדרשת, או טווח התדרים שלוקח לזרם כלשהו על מנת לשלוח מסר ממקום אחד לשני. כמות הנתונים שניתן להעביר בקו תקשורת בזמן נתון. קצב הנתונים (רוחב פס) נמדד ביחידות ביט לשנייה.

מהם יתרונות הסיב האופטי במערכות תקשורת ביחס לכבלי נחושת:

  • איכות האות – הסיב האופטי פועל כאמור על אותות של גלי אור. כבל הנחושת יועד במקור לטלפוניה ולא לאינטרנט. והוא פועל על זרם חשמלי. היתרון של אור על פני חשמל הוא: מהירות, מרחק ובטיחות.

  • שחיקה - בסיב האופטי יש שחיקה נמוכה של איכות האות לעומת כבלי נחושת – דבר המאפשר שימוש לטווחים ארוכים במיוחד ללא צורך בהגברה.

  • רוחב פס - לסיב האופטי יש רוחב פס גדול מאוד – הרבה יותר מידע יכול לעבור באותה כמות אנרגיה

  • משקל נמוך יותר – הכבלים האופטיים הם קלי משקל ודקים.

  • אין קרינה אלקטרומגנטית – הסיב עובד על גלי אור ולכן אינו פולט קרינה אלקטרומגנטית, לעומת כבל הנחושת שפועל על זרם חשמלי. זהו למעשה הבדל משמעותי כיוון שאם הכבלים מסתבכים אחד עם השני או שהם נמצאים בסמוך לכבלים אחרים זה יוצר חיכוך, קצרים תקלות והפרעות.

  • עמיד למים – הסיב האופטי לא רגיש למים או ללחות, בניגוד לכבל החשמלי. למעשה, הכבלים העיקריים המחברים את רשת האינטרנט בין מדינות ובין יבשות עוברים ברובם עמוק מתחת למים, על קרקעית הים.

  • אורך ומרחק  - יש כבלים של סיבים אופטיים שיכולים להגיע לאורך של 100 ק"מ ויותר.

מהם החסרונות של סיב אופטי בשימוש כאמצעי לתקשורת אינטרנט:

  • עדין ושביר - זהו כבל שמכיל סיבי זכוכית עדינים ביותר ולכן אם מכופפים או מקפלים אותו הוא נפגע בקלות ואי אפשר לתקן את זה. חייבים להחליף.

  • חיבור מיוחד - הוא דורש חיבורים מיוחדים, ספציפיים לכבל של סיב אופטי. הוא דורש גם התקנה מיוחדת.

  • לא ניתן להתאמות – כבל נחושת רגיל ניתן להתאמות כלומר אפשר לחתוך אותו לאורך הרצוי ולחבר אותו בקלות לנקודות החיבור הרצויות. סיב אופטי לא ניתן להתאמות כי אסור לחתוך אותו.

קיימים שני סוגים עיקריים לסיבים אופטיים:

  • מולטי מוד (multimode) כולל סיבים בקוטר של 50-60 מיקרון, ארוזים במעטפת פלסטיק שמגנה עליהם. האור למעשה מנתר בתוך כל אחד מהסיבים הדקיקים האלה בקצב, בזוית ובתכיפות קבועה (קצת כמו שאור משתקף במראה).

המולטי מוד הוא זול יותר והאיכות שלו גבוהה מאוד וטובה דיה כדי להשתמש בו כשאין צורך לשלוח את המסרים למרחקים ניכרים, למשל, בבית דירות. ולמרחקים שהם פחות מ-100 מ'.

כבל כזה, בגלל שהוא עשוי לרוב מפלסטיק, הוא גם חזק ועמיד יותר וגם זול יותר.

מה זה זוית קריטית?

זוית קריטית – הזוית המדויקת והמתאימה ביותר להחזרת האור כך שהמסר יעבור בצורה החלקה והמהירה ביותר.

  • סינגל מוד (singlemode)  – זהו סיב הרבה יותר דק והוא בגודל של 5-9 מיקרון. בגלל שהוא כל כך דק, האור לא יכול לנתר בין הדפנות ולכן הוא פשוט נשלח כמו חץ. זה גורם להדללה נמוכה מאוד אם בכלל (הוא לא מאבד מאיכותו ולא נשחק גם כשהוא נשלח למרחקים ארוכים) ולכן יכול להשלח רחוק יותר.

זהו כבל יקר יותר ולכן נמצא בשימוש כשיש צורך במרחקים גדולים ובאיכות גבוהה של אינטרנט. כמו למשל בין שני בניינים, קמפוסים, משרדים או מדינות..

כבל כזה עשוי מזכוכית ולכן הוא דורש הגנות רבות יותר על מנת שלא יקרע או ישבר.

מקובל להבדיל בין סיביsingle mode לסיבי multimode על ידי שימוש במעטפת חיצונית בצבע שונה - צהוב ל-singlemode וכתום ל-multimode.

איך מעבר לרשת סיב אופטי משפיע על חווית הגלישה?

טיפ: על מנת למקסם את מהירות הגלישה מומלץ להחליף את הנתב הישן לנתב בתקן AC.

הבטחות זה נחמד אבל מה קורה בפועל ומה ההבדל הגדול ביותר שתרגישו בחווית הגלישה בין רשתDSL  לרשת סיבים?

נכון לעכשיו, למרות ההבטחות למהירויות שיא והציפיה של הלקוחות להבדל מורגש באיכות הגלישה בין ה-DSL  ובין הסיבים האופטיים- בפועל הביצועים יכולים מעט לאכזב את הגולש הממוצע. אבל ההבדל הגדול הוא לא רק במהירות אלא באפשרות לספק אינטרנט יציב ורציף למספר משתמשים ומספר מכשירים בו זמנית, בלי לאבד מאיכות הגלישה. עוד הבדל תוכלו לראות במהירות ההעלאה וההורדה של קבצים גדולים.

במה כרוך מעבר מרשת DSL לרשת סיבים אופטיים?

כל מה שצריך זה לקבוע ביקור טכנאי שמגיע ומחבר אתכם לרשת דרך ארון התקשורת.

מי יכול נכון להיום להתחבר לרשת הסיבים האופטיים?

נכון לעכשיו פריסת התשתיות לרשת הסיבים האופטיים הארצית נמצאת בעיצומה. לכן לא כל מי שרוצה יכול להתחבר לתשתיות הפייבר החדשות שמציעות החברות. זה מאוד תלוי בעיר בה אתם מתגוררים, בשכונה ואפילו ברחוב ובמספר הבית. הקמת התשתית של הסיבים האופטיים נעשית בהדרגה לכל בית פרטי או בניין על פי כתובת מדוייקת לכן זה עשוי לקחת עוד זמן.

>> בדקו אילו חברות כבר מציעות אינטרנט פייבר לכתובת שלכם דרך הלינק הזה

איזה חברות מציעות חיבור לרשת סיבים אופטיים נכון להיום ומהו טווח המחירים?

כיום קיימות שש חברות מובילות המציעות חיבור לרשת פייבר:

החברות שכבר ביצעו פריסת סיבים אופטיים וממשיכות לפרוס תשתית פייבר הן:

  • פרטנר פייבר - פרטנר פורסת את רשת הפייבר כולל תשתית סיבים אופטיים לכל בית באופן פרטי, ללא חלוקת מהירות עם השכנים והיא מאפשרת להתחבר גם לחבילות טריפל הכוללת טלוויזיה ואינטרנט מהיר.

  • סלקום סופר פייבר - סלקום: ניתן להזמין חבילות אינטרנט פייבר בשילוב עם סלקום TV ושירות שלישי בחבילת הטריפל, שכולל טלפון קווי או סופר WiFi(משפר גלישה) לבחירתכם.

  • תשתית Bfiber (מבית בזק) - אם כל החברות האחרות עדיין לא הגיעו עם הפריסה של תשתית הסיבים עד אליכם, בזק אולי דווקא כן. בזק גם מציעה את החבילה המהירה ביותר, עד 2.5 ג׳יגה מהירות הורדה, ועד 250 ג׳יגה מהירות העלאה.

  •  HOT Fiber - תשתית אינטרנט מהירה עד 1000 מגה, חיבור יציב בכל הבית וציוד חדשני המאפשרים גלישה מהירה ונוחה באינטרנט הביתי.

  • Yes 

  • Unlimited החלוצה בתחום פריסת סיבים אופטיים בישראל שמציעה להצטרף לתשתית דרך הספקיות דוגמת 019 מובייל, 018 אקספון, אינטרנט רימון ועוד.

מה הן מציעות?

רוב החברות מציעות פחות או יותר את אותן חבילות, בעלויות שונות. החבילות הבסיסיות מציעות אפשרות של 300 מגה, 600 מגה או 1000 מגה.

מה ההבדלים הבולטים בין כל החברות?

  • אזורי הפריסה - שונים מחברה לחברה ולכן קודם כל כדאי לבדוק איזה חברות מציעות שירותי אינטרנט סיבים אופטיים באזור שלכם.

  • עלויות או דמי ההתקנה – לא רק שהעלויות משתנות מחברה לחברה, אלא שהן גם משנות את העלויות האלה כל כמה חודשים, וגם לפעמים קוראות להם בשמות שונים.. בנוסף, עלויות ההתקנה יכולות להיות שונות כשמדובר בבניינים משותפים, בבתים פרטיים וגם בין ישובים שונים בארץ..

טיפ:שימו לב איך דמי ההתקנה מגולמים בתשלום החודשי שלכם, ולכמה זמן. קחו בחשבון שאם אתם משלמים על דמי ההתקנה במשך 36 חודשים, במידה ויווצר מצב שבו תרצו לעבור לחברה אחרת – עדיין תצטרכו להשלים את התשלום על דמי ההתקנה גם לחברה ממנה בחרתם להתנתק..

לא מצאתם מה שחיפשתם? מלאו פרטים ונחזור אליכם